dinsdag 26 juli 2011

18.07 starzyno

Jess heeft besloten met yok terug naar zwitserland te gaan. ze heeft er geen zin meer in. heimwee. bovendien heeft ze een ongeluk met amiral, hij gooit zijn kop omhoog, tegen jess kaak, die ze een paar jaar geleden al gebroken had.
ze kan niet meer eten, de kaak moet eerst rechtgezet worden. ook hier hebben we hulp van veel mensen gehad, maar zoals gezegd, voor jess is dat net de druppel. Voor mij is het alleen reizen een idee dat al in de eerste weken van deze reis opkwam. Het is nog altijd een zoektocht, en ik heb nog niets gevonden... dus voor mij is het ok als ze terug gaat, is ook niets met iemand te reizen die er geen plezier meer in heeft...
we gaan iets sneller naar gdansk, we laten ons met een trailer 160 km naar thomas zijn plek karren. Thomas is de strasser Hufpfleger, degene naar wie we onze nieuwe boots en reparatiemateriaal hebben laten opsturen.
starzyno is een hoefkliniek, thomas heeft hier meer dan 50 paarden staan. veel zware gevallen, die door de animal rescue worden gebracht. een paar paarden schijnen mij nooit meer op de been te komen. en de plek is overvol.
gelukkig is hier ook plek voor amira en amiral. handig, hebben dringend tijd nodig om spullen te wassen, te repareren, en de paarden moeten ook bijkomen. doordat de hoofboots kapot waren, zijn de hoeven enorm afgesleten. is goed als er weer wat aan kan groeien.
Als we aankomen, komt er net een andere paardentransport aanrijden, een grote truck met tien paarden. er worden twee paarden en een ezel uitgeladen. er is plek vrij, we mogen tot szczecin gratis mee als we snel beslissen. maar iets in mij wil niet, vind het jammer polen zo snel te verlaten. ik heb geen heimwee....
vanuit Starzyno ben ik nog met Jess mee terug naar Gdansk gegaan, vanwaar uit ze een lift naar duitsland heeft gevonden. Bij Pawel hebben we een overnachtingsadres via couchsurfing. overdag met jess de stad bekeken. maar ik voel me erg vreemd, drie maanden lang ben je 24 uur per dag samen, met alle ups en downs, en opeens ga je alleen verder... en eenvoudiger gaat het niet worden, hoewel de paarden nu goed getraind zijn... de kust schijnt erg druk te zijn, ben bang voor autos, zo met twee paarden. 'avonds gaat jess vroeg naar bed, ik ga met pawel de stad in, er is een straattheater festival.
Jess vetrekt 's ochtend om 6:00, afscheid is snel, ik ga weer naar bed. ik wil later nog inkopen in gdansk en dan met trein en bus terug naar starzyno. ontbijt samen met pawel. pawel heeft een franse bulldog, een lief beestje, maar het luistert absoluut niet. dan komt het aanlopen met mijn telefoon, volledig stukgekauwd! Voel een lichte depressie opkomen, ook al na het afscheid ´s ochtends en de onzekerheid over de komende dagen, mijn enige communicatiemiddel is nou ook nog weg! samen met pawel lopen we een paar tweedehands telefoonwinkels af, uiteindelijk heb ik een aardige smartphone voor weinig geld. pffff!
Ben nu vier dagen in Starzyno, de hoofboots heb ik half half kunnen repareren. er missen nog een paar onderdelen en bij de reparatie is er ook wat stuk gegaan. de optie is of nu weer te bestellen en een week te wachten, of boots van thomas te lenen en door naar het volgende adres te gaan, de onderdelen en de reserveboots daarheen te laten sturen en de geleende boots weer terug  naar thomas te sturen. het wordt de laatste optie. ik pak alles in om de volgende dag vroeg te kunnen vertrekken. hoop dat het morgen niet regent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten