donderdag 9 juni 2011

24.05 Jelesnia


Om 6:30 vertrek uit Jelesnia. In de bus spreek ik met een vrouw die goed Duits spreekt. Ze leest net een boek met de titel "minder is meer"(zo vertaalt ze het uit het pools) en is enthousiast over wat wij doen. Minder is meer, dat klopt, maar het zit toch allemaal tussen de oren, als het daar goed zit maakt het allemaal niets meer uit.
Polen ziet er behoorlijk modern uit, veel buitenlandse groothandels, ikea, obi, mediamarkt. De straten zijn slecht behalve rond de grote steden. Grote nieuwe autos en enorm veel nieuwe huizen. Er wordt veel en nieuw en vooral groot gebouwd. Polen schijnt het net slecht te gaan.
'savonds komt de bus eindelijk in Kudowa aan, Christoph haalt me af en brengt me naar het kordong centrum. Hij heeft jaren in Duitsland gewerkt en leidt nu samen met zijn vrouw Karin dit boedhistische centrum. Prachtige plek, het valt me gelijk op hoeveel gras er voor de paarden is. Had hier makkelijk een tijdje met Amira kunnen blijven. Misschien een idee voor volgend jaar?
Twe dagen later, de bus weer terug naar Kety, en vandaar naar Myslenice, waar Jess met de paarden wacht. Als ik eindelijk, na een stuk gelift te hebben aankom stuur ik een sms naar Jess, maar geen antwoord. Een uur later dan eindelijk een sms van een pools telefoon, bij haar is het geld net op.  Uiteindelijk dan toch weer samen. Jess rit de afgelopen drie dagen ging goed, zefs amira ging als handpaard goed mee. Ze heeft een deel van de Beskiden paardentrail kunnen doen, schijnt erg mooi te zijn.
De volgende dag weer door naar Scierza, veel straten en asfalt. Sierza ligt vlak onder Krakow, eigenlijk zijn we al in de stad. Ik wil nog een dag naar Krakow, dus zoeken we voor ons verblijf iets waar de paarden vrij rond kunnen lopen. Zo komen we bij Agatha terecht, die net rijles aan het geven is. De paarden kunnen hier op een wei, wij krijgen een kamer met sofabed, douche en keuken kunnen we vrij gebruiken. Agatha heeft al jaren haar paardenbedrijf met 5 paarden. De volgende dag geeft ze ons de tip naar Kaptarc te gaan, vrienden van haar hebben daar paarden en meer plek. En het is nog steeds dicht bij Krakow. Op weg ernaar toe weer veel straten en erg warm, we besluiten voortaan vroeger op te staan en langere middagpauzes te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten