donderdag 16 juni 2011

16.06 Ges


Een paar dagen in Ges bij een kerk, het onderkomen wordt ons door de priester aangeboden.  Hij heeft 20 paarden, de meeste Huzuls. Twee hengsten. De dieren schijnen verder niets te doen, ze staan of op stal of in de wei. Wij kunnen in een kamer in de kelder, de paarden ovedag in een open box, ´snachts op het veld. We kunnen de keuken gebruiken, internet. Erg relaxed. Ik wil hier blijven, wachten op de post uit oostenrijk. En amiras wond moet helen. Jess wil verder, we verdelen de gemeenschappelijke spullen zodat ze gelijk de volgende ochtend vroeg weg kan. Het gaat opeens alles erg snel, maar ik had er al vaker over gedacht alleen verder te gaan. Deze reis is nog altijd een zoektocht voor mij, en misschien vind ik dat wat ik zoek pas als ik alleen ben. 
De volgende dag is Jess toch niet zo snel met pakken. Ze wil nog een dag blijven, Sobibor bekijken. Dat met Sobibor lukt ons niet, er zijn niet veel bussen en de verbindingen zijn slecht. Maar wel met mekaar gepraat, we willen toch  weer samen verder, Jess is bereid op mij en amira te wachten, hoewel ik echt niet kan zeggen hoe lang dit allemaal gaat duren.
In het dorp is werkelijk helemaal niets te doen. De mensen hier zijn bezig met het opzetten van feetstenten op het terrein voor het huis, zaterdag en zondag wordt er iets kerkelijks gevierd. We helpen een beetje mee, maar de dag is lang. We rijden de paarden ´savonds ongezadeld, ze zetten er aardig de pas in en zijn blijkbaar ook niet meer gewend  niets te doen. Ik woon ´savonds de mis in de kerk bij.
En mijn post is er nog steeds niet, is al bijna zes dagen per express onderweg.
Als we op het internet nakijken, blijkt er geen veerboot van Klaipeda naar Gdansk te zijn. Als we naar Litauen wilen rijden en terug om Kaliningrad heen moeten, halen we Nederland waarschijnlijk niet voor eind oktober. We sturen een paar aanvragen per mail naar transportbedrijven, voor shared load met vrachtwagens, maar denken er ook over van hier direct naar Gdansk te rijden. En misschien ergens aan de kust wat langer te blijven. De Mazuren zijn heel mooi, maar waarschijnlijk vanwege horzels en de muggen met paarden in de zomer niet te doen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten